Kwota dofinansowania: 1 977 123,35 PLN, w tym 1 681 981,64 PLN ze środków UE
Wartość projektu: 2 038 271,50 PLN
Okres realizacji projektu: od 2024-10-01 do 2026-09-30
Beneficjent: Collegium Masoviense – Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu
Nr umowy: FERS.03.01-IP.08-0030/24-00
Cel projektu: poprawa dostępu do kształcenia na poziomie wyższym w Collegium Masoviense – Wyższej Szkole Nauk o Zdrowiu, dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób ze szczególnymi potrzebami poprzez likwidację barier w dostępie do kształcenia w następujących obszarach: struktura organizacyjna, dostępność architektoniczna, dostępność informacyjno – komunikacyjna, dostępność cyfrowa, technologie, procedury, usługi wspierające edukację, działania podnoszące świadomość niepełnosprawności w okresie od 10.2024 do 09.2026 r.
Cel zostanie osiągnięty poprzez realizację poniższych zadań:
- realizację szkoleń dla kadry uczelni,
- dostosowanie/modernizację istniejącej architektury uczelni do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (windy, toalety, miejsca parkingowe i inne rozwiązania technologiczne umożliwiające studentom z niepełnosprawnością pełny udział w zajęciach charakterystycznych dla uczelni technicznej),
- dostosowanie wsparcia edukacyjnego dostosowanie i ujednolicenia stron WWW (dostosowanie ich do standardu WCAG 2.1),
- dostosowanie i zakup technologii wspierających,
- ułatwienia w zakresie nawigacji osób niepełnosprawnych w przestrzeni architektonicznej i budynku uczelni,
- przygotowanie odpowiednich procedur zapewniających przestrzeganie standardów dostępności, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi w zakresie: architektonicznym, cyfrowym, edukacyjnym (dydaktycznym), rekrutacji,
- utworzenie jednostki w strukturze Uczelni, w tym Pełnomocnika Rektora ds. os. Niepełnosprawnych, Konstanta Edukacyjnego i Asystenta Dydaktycznego.
Cel główny zostanie osiągnięty poprzez realizację celów szczegółowych:
- podniesienie kompetencji osób uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym, odpowiadających potrzebom gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa
- wsparcie zmian organizacyjnych i podniesienie kompetencji kadr w systemie szkolnictwa wyższego, które znalazły odzwierciedlenie w rozwoju kompetencji kadry kierowniczej, dydaktycznej i administracyjnej w ramach specjalistycznych szkoleń.
- poprawę dostępności szkolnictwa wyższego w ramach zakupów nowych/modernizacji istniejących systemów informatycznych dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych,
- dostosowania architektury uczelni do potrzeb osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
Grupę docelową projektu stanowi:
- Uczelnia -Collegium Masoviense,
- pracownicy Uczelni 177 os. (148 K, 29M) tj. kadra kierownicza 8 os. (5K,3M), kadra dydaktyczna 159 os. (133 K,26 M), kadra administracyjna 10 os. (10 K).
Biuro Projektu:
Collegium Masoviense Wyższa Szkoła Nauk o Zdrowiu w Żyrardowie
Ul. Gabriela Narutowicza 35
96-300 Żyrardów
Tel. 48 730 111 050, 48 730 111 020
www.cm.edu.pl
//www.cm.edu.pl/
Partner Projektu:
Fundacja Stałego Rozwoju
Ul. Henryka Siemiradzkiego 11A/3
33-300 Nowy Sącz
Tel. 18 275 92 39
Informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.), zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje), za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
1) poczty tradycyjnej – w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub adres Instytucji Pośredniczącej: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Ul. Chmielna 69, 00-801 Warszawa,
2) skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Planowane efekty:
Obszar 1 – Struktura organizacyjna:
Planowane jest rozszerzenie pracy jednostki ds. dostępności w strukturze Uczelni o stanowiska: Pełnomocnik Rektora ds. os. Niepełnosprawnych, Konstant Edukacyjny i Asystent Dydaktyczny. Umożliwi to podejmowanie działań na większą skalę, a tym samym zmierzających do zwiększenia dostępności Uczelni, przy uwzględnieniu wszystkich rodzajów i stopni niepełnosprawności. Poza tym, działania kierowane będą nie tylko do kandydatów na studia, studentów, czy pracowników z niepełnosprawnościami, ale również do innych osób z niepełnosprawnościami korzystających z oferty edukacyjnej Uczelni oraz pozostałej grupy pracowników zatrudnionych w Collegium Masoviense.
Obszar 2– Dostępność architektoniczna:
Planowane inwestycje architektoniczne w istotny sposób poprawią dostępność Uczelni.
W wyniku przeprowadzonej oceny stanu faktycznego użytkowanych obiektów, w celu poprawy dostępności budynków Collegium Masoviense zarekomendowano m.in.:
- likwidację barier architektonicznych poprzez następujące prace remontowe: dostosowanie i wytyczenie miejsc parkingowych dla OzN, obniżenie krawężników na drogach z parkingu do wejścia do budynku wraz z nawierzchnią miejsca dla OzN, wybudowanie pochylni wejściowej wraz z odpowiednim oznakowaniem, montaż windy dostosowanej do potrzeb OzN, wyposażenie 4 drzwi wejściowych w automatykę drzwiową, montaż podnośnika przyschodowego do biblioteki, montaż kątowników na schody – pierwszy i ostatni w ciągu.
- oraz zakup i montaż: luster uchylnych do toalety dla osób z niepełnosprawnościami, tablicy informacyjnej, znaczników głosowych, tabliczek z wykorzystaniem oznaczeń w alfabecie Braille’a wraz z kodem QR, nakładek na poręcze z oznakowaniem w alfabecie Braille’a, krzeseł ewakuacyjnych, tyflomapy budynku, przenośnej i stacjonarnej pętli indukcyjnej, systemu wspomagania słuchu z pętlą indukcyjną powierzchniową przenośną z systemem dźwiękowym, taśmy ostrzegawczej na przeszklenia, piktogramów, zakup instalacja programu informatycznego dokonującego konwersji mowy na słowo pisane dla os. z niepełnosprawnością zwłaszcza w zakresie kk. górnych (1szt)
Obszar 3 – Dostępność informacyjno-komunikacyjna:
Dostosowanie strony internetowej Uczelni do obowiązujących standardów WCAG 2.1 zg. ze
standardem dostępności WCAG oraz zakup: przywoływaczy do WC, mobilnego zestawu nagłośnieniowego do sal wykładowych, słuchawek z mikrofonem do sali komputerowej i językowej.
Obszar 4 – Dostępność cyfrowa:
Uczelnia stworzy dostępne, w rozumieniu ustawy o zapewnieniu dostępności cyfrowej, zgodnie z standardem WCAG obowiązującym w okresie realizacji projektu, stron internetowych co najmniej w zakresie dostosowania strony głównej uczelni, jednostki ds. dostępności, jednostki ds. Rekrutacji, Biuletynu Informacji Publicznej (BIP).
Obszar 5 – Technologie:
Planowane inwestycje w technologie wspierające istotnie poprawią dostępność Uczelni.
W oparciu o przeprowadzony audyt, celem poprawy dostępności Uczelni rekomenduje się:
- zakup i montaż sprzętów:
– biurko elektryczne z regulowaną wysokością dla os. z niepełnosprawnością ruchową,
– komputer z pełnym oprogramowaniem dla os. niedowidzących do sal dydaktycznych,
– stół cyfrowy jezdny z monitorem dotykowym oraz uregulowanym przechyłem do realizacji zajęć dydaktycznych,
– powiększająca lupy elektronicznej - zakup, instalację i aktywację programów:
– program SuperNova Access Suite – program powiększająco-udźwiękowiający i uwrażliwiający środowisko Windows
– usługa Tłumacza Polskiego Języka Migowego
Obszar 6 – Procedury:
Przygotowane i wdrożone zostaną procedury zapewniające przestrzeganie standardów dostępności, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi w zakresie: procedura wsparcia edukacyjnego, procedura ewakuacji OzN, procedura adaptacji materiałów dydaktycznych, procedura akceptacji inwestycji, modernizacji i remontów realizowanych na Uczelni – procedury przygotowane przez jednostkę ds. dostępności.
Obszar 7– Usługi wspierające edukację:
Zapewniona zostanie dostępność wyposażenia wspierającego edukację, jak również instalacji i programów ułatwiających naukę. Wsparcie edukacyjne będzie miało charakter szczegółowy i adresowane będzie zarówno do pracowników dydaktycznych Collegium Masoviense, jak i studentów z uwzględnieniem wszystkich rodzajów i stopni niepełnosprawności.
Obszar 8 – Usługi wspierające edukację:
Przeprowadzone zostaną zaawansowane i kompleksowe szkolenia z poszczególnych zagadnień dotyczących niepełnosprawności, które będą obejmowały wszystkie sześć obszarów dostępności i zostaną odpowiednio udokumentowane.
Wskaźniki rezultatu Projektu:
- Liczba podmiotów szkolnictwa wyższego i nauki, które wdrożyły rozwiązania w celu poprawy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.
- Liczba przedstawicieli kadry uczelni, którzy dzięki wsparciu EFS podnieśli swoje kompetencje w zakresie świadomości o niepełnosprawności,
Wskaźniki produktu Projektu:
- Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami,
- Liczba podmiotów szkolnictwa wyższego i nauki objętych wsparcie, w celu poprawy dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.
- Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami,
- Liczba pracowników uczelni (kadra kierownicza, dydaktyczna, administracyjna uczelni) objętych wsparciem w projekcie,
Wskaźniki wspólne Projektu:
- Liczba osób z niepełnoprawnościami objętych wsparciem w programie